שנה למעבר על כל המניות בישראל – האם יש טעם במעבר מהיר?

בחודשיים האחרונים לשנת 2019 עשיתי מעבר על כל המניות בישראל . המעבר פורסם אות אחרי אות ופורסם במלואו יומיים לפני סוף השנה. המטרה במעבר הייתה למצוא חברות “עוברות שלב” – חברות שאני חושב שהן מעניינות, כולל שני קריטריונים שפותחו תוך כדי המעבר: 1. חברה שיכולה בסבירות גבוהה להכפיל את שוויה תוך שנתיים. 2. חברות שהן מספיק בטוחות מבחינה עסקית ומאזנית כדי שנרגיש בנוח לשים שם 20% ומעלה מהתיק.

כאמור, אני מגדיר את עצמי כ’משקיע עומק’ והמטרה של הפרויקט מההתחלה היא למצוא חברות ששוות מחקר מעמיק יותר – וזו בדיוק המשמעות של “לעבור שלב” – חברה שעל פניה שווה הקדשת זמן רב למחקר מעמיק.

אמנם גם במהלך המעבר (שארך בערך 500 שעות עבודה) קראתי דוחות והשוויתי בין חברות – אבל בראיית העולם שלי כמשקיע זה רק שלב ראשון בהליך ההשקעה.

בכל זאת, סיקרן אותי (ורבים מהקוראים) – האם יש טעם גם במעבר המהיר שאני עושה עם הקריטריונים והראייה שפיתחתי תוך כדי המעבר? מה יהיו הביצועים של תיק של חברות עוברות שלב לעומת מדדי ייחוס? במידה מסוימת הבדיקה הזו מנסה לענות על השאלה –כמה מהערך המוסף במחקר מגיע בסינון הראשוני וכמה במחקר המעמיק? זו שאלה שאני מחכה לקבל עליה תשובה כבר כמעט שנה.

כדי לענות על השאלה ניקח מדד שווה משקל של כל 69 המניות עוברות השלב שפורסמו במקור בסוף 2019 ונשווה אותו למדדי ייחוס.

[שימו לב (וזו טעות נפוצה) שלא היו שום החלפות במהלך השנה. כשכתבתי בפרויקט שאני “מחליף לעוברת שלב” למשל הכוונה הייתה שחברה מסויימת לא עברה שלב כשעברתי על האות שלה במקור אבל כשאיחדתי את הכל למאמר אחד לפני הפרסום הסופי עשיתי שינויים בעקבות שינויים בקריטריוני המעבר]

לפני שנענה את השאלה בואו ניתן קצת נתוני רקע נכון להיום (19.11.20):

-מדד ת”א 35 במינוס 15.4% מתחילת השנה.
-מדד ת”א 125 במינוס 8.7% מתחילת השנה.
-מדד “כל המניות וההמירים” במינוס 6.15% מתחילת שנה.
-ה-FTSE במינוס 15.9% מתחילת שנה וה-CAC הצרפתי במינוס 8.25%.
-ה-S&P בפלוס 10.15% מתחילת השנה אך ה-S&P Equal Weight שדומה יותר למדד שלנו הוא פלוס 4.2% מתחילת השנה.

“מדד עוברות שלב”, עם 69 מניות, עשה תשואה של פלוס 14.2% מתחילת השנה נכון להיום. לא רע בכלל ותשואת יתר משמעותית מאוד על מדדי הייחוס בישראל, בטח עם תיק שהוא כל כך מפוזר! ולדעתי היה ניתן להשיא תשואה הרבה יותר גבוהה עם קצת יותר מיקוד (נאמר 30-35 מניות) ועם עדכונים רבעוניים לתיק!

אז מה זה אומר? האם רוב הערך הוא בכלל במעבר הראשוני ולא במחקר המעמיק? לא כל כך מהר – מדד הייחוס שחסר לנו כדי להגיע למסקנה זו הוא תיק הבלוג שמורכב ממניות שעשיתי עליהן מחקר מעמיק ושעשה נכון להיום תשואה של פלוס 117.1% (שלושת הרבעונים הראשונים פלוס התשואה נכון להיום בתיק התחרות).

כלומר יש ערך רב לסינון המהיר והוצאת ה”זבל” ברמה של תשואת יתר או אלפא של כמה עשרות אחוזים בשנה (בטח על פני תיק ה”לא עוברות שלב”!), אבל זה לא מתקרב לתשואה שמאפשר מחקר מעמיק. בכנות – זו בדיוק התוצאה שציפיתי וקיוויתי לה.

הסיבה שאני עושה את הסיכום הזה היום הוא שאני והמתנדבים החרוצים נמצאים כבר בשלבי סיום של המעבר על כל המניות בישראל שנפרסם כבר בימים הקרובים! חשבתי שנסיים עד סוף השנה אבל מכיוון שעקפנו את המטרה וכדי שהניתוחים לא ‘יתיישנו’ נפרסם ברגע שנסיים ונתחיל לעקוב. המעבר הפעם גם יותר מקיף וקפדני ואני מאמין שהוא יציג תוצאות חזקות מאוד בהשוואה למדדים. גם נוספו למעבר 2 קריטריונים נוספים מה שצמצם את החברות שעוברות בערך בחצי והעלה את האיכות משמעותית.

כדי לבחון אחרי הפרסום נשיק מעין מוצר וירטואלי שנכנה “מדד שלומי-30” או “SA-30”. מכיוון שאני כבר יודע בערך מה הוא כולל אני מוכן להתערב שמדד שלומי-30 יכה את המדדים באופן ניכר בשנה הקרובה – כולל ת”א 125, 35, ה-S&P, ניקיי, דאקס, FTSE, CAC וכן כן גם את הנאסד”ק. מי שרוצה לקחת את הצד השני של ההימור מוזמן להגיב.

אז אחרי שאפסם את המעבר על כל המניות אפרסם את הרכב מדד שלומי-30 כולל בקובץ Google Sheets שתוכלו לעקוב אחריו באופן יום-יומי. בינתיים – חוזרים לעבודה!

האמור אינו מהווה הצעה להשקעה בנייר ערך או הזמנה להשקעה בקרן.
התוכן כפוף למדיניות הגילוי הנאות וזכויות היוצרים של האתר.

Print Friendly, PDF & Email
Scroll to Top