סומוטו – שתיקה רועמת

בימים אלו מתרחשת דרמה די מעניינת בחברת סומוטו. סומוטו הודיעה על עסקת מכירה של הפעילות, המניה קפצה, אז באה הודעה דרמטית שמיקרוסופט חסמה כמה אפליקציות שלהם ומאז כלום – שתיקה מוחלטת – גם לגבי גורל העסקה וגם לגבי החסימה של מיקרוסופט .

נראה מה אפשר ללמוד מהמידע שכן נמסר לנו ואפילו מה אפשר ללמוד מהשתיקה של החברה.

העסקה

סומוטו עוסקת בשיווק בוידאו ובהפצת אפליקציות.
מגזר האפליקציות עשה רווח תפעולי של 15 מיליון שקל ברבעון הראשון בזמן שהפרסום בוידאו הרוויח הפסיד 700,000 שקל. שני המגזרים הראו שיפור בתוצאות בשנה האחרונה.

ב- 14.4.19 הודיעה החברה כי חתמה על הסכם למכירת כלל נכסיה למר צביקה בארינבוים בתמורה של עד 50 מיליון דולר לפי החלוקה הבאה:

  • 36,720,000 דולר, מתוכם 7,344,000 בהלוואת מוכר שתעמיד סומוטו בריבית של 5.4% ו-29,376,000 דולר במזומן.
  • תשלום מותנה ביצועים שמגיע עד ל-13,280,000 דולר. מבלי להיכנס לפרטים – בהתאם לביצועי החברה בשנה האחרונה הביצועים הנדרשים מהחברה אינם גבוהים במיוחד. הרף התחתון הוא בערך ה-EBITDA הקיים כיום וככל שנדרש הוא שיפור מסוים מהמצב כיום כדי להתחיל לקבל תשלומים מותני ביצועים.

בנוסף, בקופה של סומוטו יש כיום מעל 15 מיליון דולר במזומן כך שלאחר המכירה היה צפוי להיות בסומוטו בערך 51.5 מיליון דולר במזומן פלוס זכות לעד 13 מיליון דולר מותנה ביצועים. כלומר – אם העסקה מתממשת סומוטו שווה לפחות 185 מיליון שקל – וזה אפילו לא כולל תשלום מותנה ביצועים ואת השווי של השלד הבורסאי עצמו.

הערת אגב – יצא לי להיות מעורב לאחרונה, בעבודתי כעורך דין, בעסקה לרכישת שלד. מסתבר שמאז בום הקנאביס האחרון השווי של שלדים בורסאיים עלה מסביבות 2-3 מיליון ל-8-10 מיליון רק בגלל האופוריה סביב מניות הקנאביס. בהתאם, אכן סומוטו תכננה להכניס פעילות כזו – מה שהשוק מאוד אהב.

לאחר ההודעה על העסקה השווי של סומוטו עלה לסביבות 260 אג’ למניה, כולם היו שמחים וצוהלים חוץ ממני ועוד כמה משקיעים שהרגישו שהחברה נרכשת במחיר נמוך מדיי (מכפיל 2-3). בכל זאת, לא היה הרבה מה לעשות ומכרתי את כל המניות שהחזקתי בסומוטו זמן קצר לאחר ההודעה על העסקה.

בתקופה שלאחר מכן סומוטו פרסמה הודעות במאי”ה כמעט כל יום – החברה סגרה הסדר פשרה עם רשויות המס שהכניס לה עוד 2 מיליון דולר, דירקטורים קנו עוד מניות אפילו אחרי ההודעה, התחילו לדבר על קנאביס ואוטו-טק (מילים ששוות מיליונים במצב השוק הנוכחי) ועל חלוקת דיבידנד של 18 מיליון דולר, פורסמו תוצאות מקדמיות מעולות לרבעון הראשון של 2019, אסיפת בעלי המניות של החברה אישרה את המכירה – ואז הגיעה הדיווח המיידי.

הדיווח המיידי

ביום 2.6.19 הוציאה סומוטו את הדיווח המיידי הבא:

בקיצור – במגזר האפליקציות תוכנות החברה הוסרו בחלק (דגש במקור) מהמחשבים על ידי האנטי וירוס של ווינדוס והסרת תוכנות החברה “באופן המתואר לעיל” עלול להביא לקיטון של 9% בהכנסות החברה משנת 2018 ושל 16% ביחס לרבעון הראשון. סומוטו “פועלת למציאת פתרון טכנולוגי” כדי למזער את ההשפעה.

מאז ההודעה הדרמטית לפני שבועיים סומוטו לא פרסמה אפילו הודעה אחת במאי”ה –לא לגבי מה גורל העסקה, מכתב שקיבלה או לא קיבלה מהרוכש, לא לגבי “הפתרון הטכנולוגי”, היקף הפגיעה ברווח – שום דבר.

דווקא השתיקה הזו הפכה את הסיפור לכל כך מעניין. אם הרוכש היה חוזר בו מהעסקה הוא היה בטח שולח בוודאי שולח מכתב רשמי ומכובד לחברה (וכמובן מסביר למה הכל באשמתה) והחברה הייתה מחויבת לדווח על כזה מכתב. כמו כן, אם היה מתברר שהסיפור עם מיקרוסופט הרבה יותר חמור מהצפוי גם כן הייתה צריכה לדעתי לצאת הודעה.

אז העסקה עדיין על השולחן? אולי הרוכש מנסה להוריד את המחיר? אולי הסיפור עם מיקרוסופט נפתר כבר עם איזה עדכון תוכנה? אין לנו מושג והחברה לא ממש משתפת.

בעקבות ההודעה השווי של סומוטו צנח לסביבות 120 מיליון כיום.

משחק פוקר בקלפים סגורים

יהיה קל מאוד להגיד שאנחנו לא יודעים מספיק כדי להשקיע ושיש חוסר ודאות גדול. אני מסכים עם הטענה הזו אבל במקרים כאלה לפעמים צצות ההזדמנויות הגדולות ביותר. בואו ננסה בכל זאת לראות מה אנחנו כן יודעים:

  • לסומוטו יש לפחות 55 מיליון ש”ח במזומן לא כולל מה שהיא עשתה הרבעון.
  • העסקה ככל הנראה לא בוטלה עדיין – אחרת הייתה יוצאת הודעה.
  • ככל הנראה המצב לא החמיר מהצפי (עד 9% מהכנסות 2018) אחרת גם כן היינו מצפים שהחברה תוציא הודעה.

אנחנו יודעים שההכנסות ירדו בעד 9% משנת 2018 ובעד 16% מהרבעון הראשון של 2019. בואו ננסה להוציא מזה תחזית.

הקדמה קטנה לפני שניכנס למספרים – אנחנו יודעים רק נתון אחד והוא כמה אחוז מההכנסות עלולות להיות מושפעות. אני הולך להיות מחמיר ולהניח שמלוא ההכנסות שצוינו בהודעה ירדו – 9% משנת 2018 ו-16% מרבעון ראשון 2019.

השאלה שנותרת היא מה ההשפעה של ירידת ההכנסות – האם ללכת לפי הנחה מחמירה ביותר ששקל שיורד מההכנסות יורד גם מהרווח או לפי הנחה מקלה יותר ששקל שיורד מההכנסות מוריד מהרווח התפעולי שקל כפול שיעור הרווח התפעולי?

היות וההוצאה העיקרית של סומוטו היא רכישת מדיה ושיווק – הוצאה משתנה שיורדת כאשר ההכנסות יורדות – אני חושב שהשיטה השניה היא הנכונה יותר. בכל זאת – ננסה לעשות תחזית לפי שתי השיטות.

אלה המספרים שאני מגיע אם אני מתחיל משנת 2018 כבסיס:

וכשאני מתחיל עם רבעון ראשון של 2019 כבסיס:

כפי שניתן לראות – אנחנו מקבלים רווח צפוי של בין 20-25 מיליון בהנחה המחמירה ובין 36-41 מיליון בהנחה הפחות מחמירה (כשבשני המקרים הנחנו ירידה מחמירה בהכנסות). נזכור שבמצב הנוכחי לפני הדיווח המיידי קצב הרווח היה של בערך 55 מיליון שקל בשנה.

העסק של סומוטו תמיד היה קופסה שחורה ונתון לסיכונים בדיוק כמו זה שהתממש עם מיקרוסופט – אבל סומוטו תמיד ידעה להמציא את עצמה מחדש ולשגשג בשוק הזה. אנחנו יודעים שבעבר סומוטו קיבלה מכה דומה מאפל ב- 2015 – אבל הצליחה להתאושש. אם העסקה תתבטל בהחלט יכול להיות שהמניה תרד אבל בסופו של דבר הביצועים של סומוטו הם שיקבעו.

לא הייתי נותן לסומוטו מכפיל גבוה במיוחד גם לפני ההודעה – לא יותר מ-5-6 לצורך העניין – אבל 2-3 זה זול מאוד אפילו יחסית אליה ועוד יכול להיות שהפגיעה לא תהיה בהיקף הצפוי.

צריך לזכור שדירקטורים בחברה שהראו בשנים האחרונות יכולת לקנות בזמן ובוודאי יודעים הרבה יותר מאיתנו . הדירקטורים סול צבי ויעקב טננבוים קנו במחיר מניה של 252 אג’ רק לפני כמה שבועות.

אני מאוד שמח שיש דירקטורים שמחזיקים במניות – זו ההגנה הכי טובה שיכולה להיות מפני הסכנה שהרוכש ינצל את ההודעה כדי “לגנוב” את החברה מתחת לאף שלנו כמו שקרה למעשה ב-Flybe. בעיקר אני שמח שיש דירקטורים שקנו מניות בכסף שהביאו מהבית. זה מעיד שמדובר בעסק רציני שכנראה לא יעלם מחר .

בקיצור – אם העסקה תצא לפועל (לצורך העניין יכולה לצאת מחר בבוקר הודעה שהכל ממשיך לפי התכנית) המניה תעלה ב-50% בקלות ונסגור את הבאסטה.

אם היא לא תצא לפועל נקבל 55 מיליון שקל במזומן, בערך 5 מיליון שקל בדמי ביטול (ככל שאני מבין הוא צריך לשלם את זה אבל אין לי את מלוא הפרטים ובוודאי שהוא יטען אחרת) וחברה שמרוויחה 20-50 מיליון שקל בשנה ומאוד אוהבת לחלק דיבידנדים גדולים.

האמת – מלכתחילה חשבתי שהעסקה עם בארינבוים היא מחטף ואולי יתברר שהביטול שלה הוא הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לבעלי המניות.

הסיכון העיקרי הוא שגם העסקה תבוטל וגם יתברר שהנזק הוא בהיקף גדול בהרבה משציפיתי ונישאר רק עם קופת המזומנים. כרגיל – אנחנו יכולים לעבוד רק עם המידע הקיים והסיכון/סיכוי נראה כאן בהחלט מפתה על אף חוסר הודאות.

בכל אופן צריך לזכור – בארינבוים כיום מתלבט אם להתקדם עם העסקה לפי שווי של 130 מיליון שקל פלוס מותנה ביצועים לסומוטו – אבל אנחנו מקבלים אותה היום בשווי של 60 מיליון בניכוי מזומן. גם אם בארינבוים יחליט לא להתקדם עם העסקה – זה לא אומר שהעסקה שאנחנו מקבלים היא פחות ממצוינת.

הכותב מחזיק במניות סומוטו.

לחצו כאן כדי לקרוא את הפטור מאחריות
כל המוצג באתר זה הוא למטרות מידע בלבד. המידע המוצג אינו מקיף, אינו שלם, אינו מכיל גילויים חשובים או סיכונים הקשורים בהשקעות וכפוף לשינויים ללא הודעה מראש. המחבר אינו אחראי לדיוק או לשלמות או לחוסר הדיוק או השלמות של המידע המוצג. המחבר לא בדק או וידא מידע שהתקבל מצד שלישי שהוא עשוי להסתמך עליו. המידע אינו לוקח בחשבון מטרות השקעה ספציפיות או מצבים כלכליים ספציפיים של אדם כזה או אחר או ארגון כזה או אחר. המחבר אינו יועץ השקעות ואינו מנהל תיקים ואינו מציג את המידע בתור שידול או השפעה או בקשה או הצעה לקנות או למכור או להחזיק את ניירות הערך המוזכרים באתר. אין לראות במידע באתר הצעה או שידול לקנות או למכור או להחזיק כל נייר ערך או מכשיר פיננסי אחר. המחבר אינו אחראי בשום אופן לתוכן המידע, השמטות במידע, אי דיוקים, טעויות כאלה או אחרות. על כל משקיע להשלים בדיקה משלו לניירות הערך הנידונים. לפני ביצוע השקעה, על הקורא לבדוק השקעה זו עם היועץ הפיננסי שלו, עו”ד, ויועץ המס כדי לוודא שהשקעה זו מתאימה עבורו. לכותב עשויה להיות פוזיציה בניירות הערך המוזכרים והוא עשוי למכור או לקנות את ניירות הערך המוזכרים מבלי להודיע על כך מראש. השקעה במניות היא מסוכנת ועשויה לגרום להפסד כל ההשקעה. כל הפועל עקב מידע שקרא באתר זה, עושה זאת על דעתו האישית בלבד ונושא באחריות הבלעדית לכל פעולה בה ינקוט בהסתמך על המידע באתר זה.
Print Friendly, PDF & Email

19 מחשבות על “סומוטו – שתיקה רועמת”

  1. שלומי,
    הניתוח שלך מאוד יפה אבל צריך לזכור דבר מאוד חשוב כאן שנגעת בו, וברצוני להאיר אותו קצת יותר.
    אם בארינבוים מבקש לבטל את העסקה (לפי ההסכם הוא כבר לא יכול ותלוי ברצון הטוב של סומוטו לתת לו לסגת מהעסקה ואם אני צריך לנחש, מתקיים איזשהו משא ומתן בין הצדדים על מתווה חדש לעסקה) זה בעיקר בגלל שסומוטו שהוא רצה לקנות זו לא אותה החברה מעתה והלאה. לדעתי הפגיעה בהכנסות על פי הודעת החברה תהיה הרבה יותר מהותית. זו ספקולציה שלי אבל ההרגשה היא שסומוטו לא ממש משתפת איתנו את כל הפרטים או כלל לא מודעת עדיין לגודל הנזק. ההנהלה כבר “ידעה” לתת תחזיות שלא החזיקו מעמד (2017) כך שמודל שמסתמך על ההודעה של החברה גם אם הוא מאוד מחמיר יכול להתברר כאופטימי מדי. בקיצור המון המון לא ידוע. הזדמנות גדולה וסיכון גדול.

    1. שלומי ארדן

      היי מיקי, תודה,
      מצד אחד אתה צודק- אם הוא יבטל את העסקה זו תהיה אינדיקציה שמשהו השתנה אבל שים לב וזו נקודה שנגעתי בה לקראת הסוף – גם אם הוא לא יסכים לשלם 36 מיליון דולר על הפעילות פלוס מותנה ביצועים זה לא אומר שהפעילות לא שווה 65 מיליון שקל – המחיר לפיו היא נסחרת כיום.
      יש מצב שיש מו”מ שמתנהל כיום לשינוי המחיר ומהבחינה הזו ההגנה שלי היא הדירקטורים שמחזיקים מניות – אני מאמין שהם ידעו לבחור באופציה שיותר טובה לנו – בין אם זה להוריד את המחיר ובין אם זה להעיף את בארינבוים הביתה.

      אם העסק השתבש מאוד זו כמובן בעיה והסיכון העיקרי פה אבל א. הייתי מצפה לשמוע הודעה על כך ו-ב. בהתאם למה שפורסם עד עכשיו בנוגע לירידה בהכנסות המצב לא נוראי.

      1. דירקטורים שמחזיקים זה דבר נחמד. אבל זה לא אומר שהחברה חפה מבעיות, אפילו קשות כפי שראינו. אני מסכים שיש להם תמריץ חזק לפתור אותן אבל אני טוען שעוד לא נחשפנו למלוא החומרה שלהן.
        בכל מקרה גם אני מכרתי ב 257-260 אחרי ההודעה על הדיבידנד ואני עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות.

    2. צול סבי :)

      תודה שלומי, פוסט מעולה.
      מסכים עם מיקי, דיווחי החברה לא תמיד החזיקו מים, וזה מגדיל מאד את הסיכון.
      ג.נ. מחזיק

      1. שלומי ארדן

        כולם זוכרים לסומוטו את הפיאסקו של סוף 2017 – ובצדק. עם זאת, לפחות מאז עם אסי המנכ״ל החדש לא היו תקלות והביצועים השתפרו מאוד.

  2. רונירף

    תודה על עוד פוסט מצוין. אני בחוץ כרגע בגלל 0 נזילות.

    שאלה – נכנס בסוף לצ’ארלס אנד קולבארד? ראיתי שהם הוציאו דו”ח פצצה והמניה טסה.

    דיברתי עם חבר על זה אתמול, הוא אמר שהוא מפנטז על הימים של 2004/5 שהמניה גם הגיעה ל-15.

    1. שלומי ארדן

      היי רוני,
      התכוונתי לגבי צארלס וקולברד עוד כמה ימים. בקצרה – הדוח באמת היה מעולה ונראה שהתזה מתממשת לפי התוכנית ובאה ההנהלה ודיי הרסו הכל עם הנפקה בהיקף של 30% משווי השוק בלי שום הסבר – למה חברה שעכשיו רווחית ועם מזומן צריכה הנפקה במחיר כל כך נמוך? מטריד.

      1. לגבי צ’רלס אנד קולוורד.
        אני מחזיק במניה כבר שנתיים כמעט ומכרתי בקפיצה אחרי הדוח האחרון (ב 1.6$ ופספסתי את מרבית העליה שהגיעה עד ל 2.4$).
        מהתכתבויות שלי בעבר עם החברה (לפני כשנה כשההון החזור היה נמוך באופן מסוכן) הם הבטיחו שהם לא זקוקים להון נוסף, ולא צריכים אפילו להשתשמש במסגרת האשראי הבנקאי שיש להם. מדובר היה בתקופה שהם לא ממש הרוויחו וקופת המזומנים והמלאי ירדו משמעותית (מה שחייב לפזול לעבר מנגנוני מימון). כמעט שנה קדימה, החברה מוציאה דוח מופלא. המזומן גדל, ההוצאות בשליטה, שוליים תפעוליים יפים, ההכנסות צומחות וישנו רווח נקי משמעותי. דווקא אז החברה מנפיקה 30% משווי שוק בגלל “הוצאות שיווק”? אכן מאוד מאוד מטריד.

        מילה לגבי הימים של 2004/5, לא נראה לי שזה רלבנטי. זו הייתה הנהלה אחרת עם מוצר כמעט שונה לחלוטין.

  3. רשמת שמכרת אחרי ההודעה ובדיסקליימר רשום שאתה מחזיק בנייר?

    1. שלומי ארדן

      נכון – מכרתי אחרי ההודעה בסביבות 245 כאשר התמחור התחיל לכלול את האלמנט הספקולטיבי של הכנסת פעילות קנאביס וקניתי חזרה ממש בימים האחרונים בסביבות 180.
      אגב, אם לא הייתה עסקה כנראה לא הייתי מוכר גם ב-250 לפני הדיווח המיידי – שווי השוק היה 170 על 55 מיליון מזומן ורווח בקצב של 50-60 מיליון בשנה. כאמור, בזמנו חשבתי שבארינבוים “גונב” את החברה אבל לא ראיתי סיכוי שהעסקה לא תתקבל.

  4. תיקון קטן למה שכתבת שלומי:
    סול צבי היא לא דירקטורית בחברה אלא רק בעלת עניין. כיום בדירקטוריון יושבים שני אנשים עם הון מניות משמעותי – בן גירון עם כ-10 אחוז, ויעקב טננבוים עם כ-7 אחוז.

  5. נקודת המבט שלי דומה לשלך אבל מעט שונה

    1. גם אני היתי מאד לא מרוצה מעסקא ת המכירה

    2. על פניו עסקאת המכירה לא הגיונית וזה מחייב אותי לתהות: מדוע מוכרים במחירי חיסול בלתי הגיוניים כשלא ממהרים לשום מקום

    התשובות שלי הן השערות בלבד:
    1. נמאס להם מעיסוק זה ורוצים לעבור לעיסוק אחר ואולי לקפוצ על טרנד הקנאביס
    2. התחום בעיתי ולא ניתן להסתמך על תוצאות רבעון ואפילו שנה – יתכן וצופים לבעיות בתחום
    3. יודעים שצפויה הרעה מהותית וכדאי למהר למכור לפני שתתגלה ההרעה

    ואז הגיעה ההודעה (-: ההשערות קיבלו חיזוק אבל הן השערות

    3. נשאלת השאלה האם העסקא כדאית גם בתחזית החדשה – ההערכה שלי היא שכן

    4. הערכות , צריך לזכור, הן הערכות בלבד – המציאות יכולה להיות אחרת לחלוטין

    5. גם אם ההערכות ל2019 היא נכונה עדין נשאלת השאלה מה יהיה בשנים לאחר מכן – ווכאן טמון המפתח האם העסקא היא כדאית או לא

    6. למה ברינבוים קנה? זה לא התחום שלו? הוא לא ינהל את העסק טוב מהחברה כיום שזה התמחותם

    7 להערכתי בירנבויים בודק כרגע ולא ממהר להודיע – בכל זאת זו בוננזה לכאורה ואולי גם אינו זכאי כך שהוא נדרש לסיבות מיוחדות

    8. יש לזכור שבדיבדנד משלמים מס על כולו – כאילו קנינו בערך 0 את מנוית החברה – לכן הדיבדנד שווה רק 0.75 מערכו

    9. הדיבידנד המתוכן הוא על סמך העסקא , אם תבוטל העסקא הדיבידנד יהיה קטן בהרבה

    לסיכום , על פניו המחיר כרגע הזדמנותי , העסקא היתה זולה וכדאית גם כיום ואם לא תהיה עסקא החברה תדע לחזור למסלול
    אך השוק אינו מסכים לדעה זו , הוא מדשדש ולא מתקן ומחכה להודעה כלשהי
    דהינו השוק חושב שביטול העסקא ערך המניה אינו הזדמנותי ובמקרה כזה מחיר המניה יירד עוד מטה

    1. גם אני לא הייתי מרוצה בכלל מעסקת המכירה. אפילו יותר משלומי, לפי השיחות שהיו בינינו באותו זמן. הרגשתי שממש מוכרים פה בזול מכונת מזומנים צומחת.
      לגבי ההשערות שלך לגבי סיבת המכירה, אני לא ממש רואה טעם להתעסק בזה. זה שהביזנס יכול להשתנות מהר? זה דבר ידוע כבר שנים. זה היה ידוע גם כשסומוטו קנו את ג’ניו במחיר לא זול לפני כמה שנים, ובינתיים נראה שהעסק עדיין עומד על הרגליים ועומד יפה (ואפילו צמח משמעותית ב-2018). יודעים שצפויה הרעה מהותית? אתה חושב שהאנשים של בירנבאום לא בדקו את הדברים האלה לפני החתימה? הרי בירנבאום לא בא משום מקום. הוא אחד מהבעלים המקוריים של ג’ניו.
      אני גם לא רואה טעם להתעסק יותר מדי בספוקלציות למה החברהלא מודיעה על תגובת בירנבאום והאם העסקה ממשיכה כרגיל. זאת מהסיבה שגם אם העסקה תמשיך וגם אם תתבטל, אנחנו בכל מקרה מרוויחים.
      לדעתי, תגובת השוק להודעה היא היסטרית בצורה לא פרופוציונלית ואני ניצלתי את הההזמנות להכנס לפוזיציה מאוד גדולה במניה. גם אם אני משקלל את הירידה של ה-16 אחוז בהכנסות לעומת הרבעון הראשון, לפי החישובים שלי עדיין האבידטה של רבעון 2 תהיה גבוהה מהרבעון המקביל.
      שורה תחתונה, לדעתי, יש פה ווין ווין. גם אם העסקה תתבטל וגם אם לא, מחיר החברה היום נמוך מאוד.

  6. פינגבאק: סיכום רבעון שני 2019 ושנה ראשונה בבלוג - השקעות עם שלומי ארדן

  7. פינגבאק: העסקה בסומוטו מתקדמת - השקעות עם שלומי ארדן

  8. פינגבאק: כל המניות בישראל – נ, ס – השקעות עם שלומי ארדן

  9. פינגבאק: סיכום רבעון שני 2019 ושנה ראשונה בבלוג – השקעות עם שלומי ארדן

השאר תגובה

גלילה למעלה