השקת מדד שלומי-30 (SA-30)

המעבר הראשון שפרסמתי על כל המניות בישראל היה בסוף שנת 2019 ולאחרונה ראינו שתיק “עוברות השלב” במעבר של שנת 2019 הכה את המדדים באופן משמעותי. לכן השנה החלטתי לאחר המעבר על כל המניות לשנת 2021 שפרסמתי אתמול להפוך את האתגר לרשמי – לבנות את המדד הרחב הכי טוב שאני יכול – מדד שלומי-30.

כפילוסופיה אני מאמין בתיק מרוכז אך תיק מרוכז לא מתאים לכולם, ואני לא צריך תיק מרוכז כדי להכות את המדד, ולא – אני לא מתכוון רק למדדים בישראל (125, 35) אלא גם ה-FTSE הבריטי, ה-CAC הצרפתי, ה-S&P וכמובן את ה-Nasdaq – המטרה (והציפיה) שלי היא להביס כל אחד ואחד מהם בשנה הקרובה, וכך גם (כמעט) בכל שנה לאחר מכן.

חשבתי לא מעט בימים האחרונים על מבנה המדד, מספר המניות, חלוקה ביניהן והבחירות הספציפיות. אלו המאפיינים העיקריים שבחרתי למדד:
1. המדד כולל מניות שעומדות בקריטריונים של המעבר שהם:
-מניה שיש סיכוי טוב שתכפיל את שוויה תוך שנתיים.
-חברה סולידית ובטוחה מבחינה עסקית ומאזנית.
-חברה שהעסק שלה יחסית מובן ושניתן לחקור אותו לעומק.
– הנהלה ישרה ורעבה להצלחה. 
2. המדד כולל 30 מניות. למה 30? כי זה הפיזור הכי רחב שאני יודע לעשות בלי להרגיש אני צריך להתחיל לעגל פינות.
3.בניגוד לרוב המדדים שקובעים משקל למניה לפי שווי שוק המשקל לכל מניה במדד SA-30 יהיה בין 1% ל-5% כשהמשקל נקבע לפי רמת הכדאיות, הבטיחות ורמת הודאות בהשקעה.

אז אחרי הרבה מאוד עבודה ומחשבה- זהו הרכב מדד SA-30:

אני בוחן אפשרות להפוך את מדד SA-30 למוצר אמיתי (קרן נאמנות גמישה) ומקווה שאצליח לעשות זאת . לדעתי זו יכולה להיות אפשרות מעניינת למי שרוצה פיזור רחב אך גם רוצה לדעת במה הוא משקיע, על בסיס איזה מחקר ולפי איזה סטנדרטים. מבחינתי זו גם הזדמנות להראות שהמדד שלי מציג תוצאות מצוינות גם בעולם האמיתי ולא רק באקסל, אבל בינתיים זה עדיין רק רעיון.

בכל אופן אתם מוזמנים לעקוב אחרי המדד והביצועים שלו בגיליון כאן ושיהיה לנו בהצלחה!

התוכן כפוף למדיניות השימוש של האתר.

Print Friendly, PDF & Email

139 מחשבות על “השקת מדד שלומי-30 (SA-30)”

  1. תותח כרגיל ותודה רבה.

    היית אומר שמדדי שלומי-10 ושלומי-20 הם לפי הסדר ברשימה?
    או היית בוחר אותם אחרת (כלומר אם היית נדרש לצמצם)?

    1. שלומי ארדן

      שאלה יפה עידו- התשובה היא כן אז יהיה אפשר לעקוב גם אחרי זה!

    2. מעניין מאוד תודה רבה!
      האם יש איזשהו לינק למאמר/וידאו מרוכז שבו אתה מסביר על כל אחת מהמניות האלו? חדש בבלוג ולא הצלחתי למצוא..

  2. מיכאל ל.

    שלומי, זה די מדהים שאתה מחלק את העבודה שלך בחינם, אתה הולך פה ממש רחוק עם זה. זה כדאי לך?

    1. שלומי ארדן

      היי מיקי, תודה!
      אפשר לומר שזה נכון מההתחלה עם שיתוף תיק בלוג ורעיונות. אני לא חושב שזה פגע בי אלא להיפך – אנשים מגיבים לפתיחות בפתיחות ומשתפים מחשבות ורעיונות שעוזרים לכולנו להשתפר!

  3. אריאלה

    שלומי, לבעלי תיק קטן כמוני [60 אל”ש], קשה לעשות פיזור יפה שכזה.
    לדעתי זה מאוד מאוד נחוץ שבאמת תהיה קרן נאמנות כזו.
    הלוואי ותצליח מהר…
    תודה רבה

  4. שלומי היקר, שתדע לך שיש הרבה סוגי חסדים בעולם אחד תורם צדקה אחד עוזר להחליף גלגל או לתקן מחשב. אז תדע לך שאתה עושה חסדים גדולים גורם לאנשים לעשות הרבה כסף מהכסף שלהם זה לא מובן מאליו וזה חסד אדיר לתרום מהידע שלך לאחרים תבורך!!

  5. שלומי אתה תותח!
    החלום שלי שתקבל תוכנית כלכלית בפריים טיים, לצערי הרב הבורות הפיננסית בישראל כול כך נפוצה בכול שכבות העם.
    תודה
    אני בטוח שהמדד יכה את רוב מדדי הייחוס

  6. למי ששואל על החינם.
    גם אני מעריך את זה מאוד.

    אבל בכנות, למי שמפספס –
    הרוחים של שלומי מהבלוג הזה אדירים!

    זה ממקם אותו על המפה בטופ שבטופ.
    בצדק.
    חשיפה מטורפת. מבחן הצלחה מדהים.

    כל זה לא סותר להכרת התודה שלי.
    וכן, הייתי מוכן גם לשלם על מנוי לכזה בלוג.

    1. לגמרי.
      לדעתי גם “אפקט שלומי” לבדו שווה את השיתוף החינמי מצידו של שלומי.
      כמובן שהאפקט לא היה עובד אם אין ערך אמיתי להמלצות, אבל זה ללא ספק מזרז לשלומי את התשואות.

      בהצלחה לכולם

  7. הי שלומי – אני לא מבין את החישוב בטבלה. אם לדוגמא סיעתא עולה פי 2 אז היא תתרום למדד 5.8*0.05 כלומר בערך 0.3 נקודות.
    אם טלסיס עולה פי 2 היא תתרום 12500*0.04 כלומר 500.
    זה מה שהתכוונת לעשות בחישוב?

    1. שלומי ארדן

      תודה, ייתכן מאוד שאתה צודק והטכנולוג הראשי שלנו שהוא תותח רציני יצר לנו סוג של דאו-ג׳ונס..

      מתוקן ברגעים אלה ממש!
      עריכה: תוקן

  8. בס”ד
    שלום שלומי!

    קודם כל ישר כח!

    אני חייב להוסיף בנימה אישית- שלומי גם עונה בוואטספ לשאלות ולרעיונות.

    אעלה כן שאלה לגבי השיטה העקרונית שלך שלומי כמשקיע- בעבר כתבת מאמר שלם על כך שאתה מתנגד לפיזור השקעות ומעדיף השקעות עומד במספר מצומצם של חברות. אני יכול להבין – שכיוון שיצרת רשימות עומק נרחבת – אז במצב זה הגישה משתנה. עם זאת הדגש שלך היה שברשימה מצומצת אתה יכול לבצע מעקב מלא- ‘למקרה שמרפסת נופלת באיזה בנייה של רני צים’ מה שלא שייך ברשימה כל רחבה.

    האם שינית את גישתך?

    או שזו רשימה למי שמעוניין כן בפיזור אך אתה עצמך משקיע על כמות מצומצמת?

    אישית- אני יותר מאמין בגישה המפזרת עם עומק על כל השקעה.

    דבר שני- מה ההכשרה שלך לגבי שוק ההון?

    יודע שאת תחום האשראי החוץ בנקאי תיארת כהיכרות מבפנים מתוך עיסוק כעו”ד בפירוקים.

    אך מה ההשכלה ביחס לכלל שוק ההון? או שזה פשוט ניסיון ולימוד עצמי?

    1. שלומי ארדן

      היי איתן – קודם כל זה שפתחת עם “בסיעתא דשמיא” זה כבר טוב 🙂
      שאלות מצוינות-
      1. לגבי הפיזור הנכון- אני יכול להגיד לך בתור מי שעוסק במלאכה ובמחקר ורואה את הדברים בגוף ראשון שאני מרגיש מאוד בנוח עם תיק מרוכז ב-3 החזקות. יותר מזה – אני מאמין שתיק כזה הוא זה שיניב תשואה גבוהה יותר מכל הרכב אחר, אבל האם זה תיק שמתאים לכולם? ממש לא. מה שנותן לי את הביטחון להחזיק בתיק כזה זו העובדה שאני יודע את הדברים וחקרתי אותם בעצמי וכל שאלה או דאגה שהיו לי – עבר דאגתי לברר את התשובה. אני גם יודע שאני יכול לעמוד נפשית, בלי שוב בעיה, בירידות חדות מאוד, בטח כשאני יודע שהעסק חזק.

      עם זאת, ברגע שמתחילים לדבר על לנהל כסף לאחרים צריך להבין שהמשקיעים שלך לא יודעים מה שאתה יודע מה שיכול לגרום להם “לא לישון בלילה” ואפילו למשוך את הכסף. אני נגד לנהל כסף כדי להוריד תנודתיות ונגד להחזיק מזומן כפילוסופיה – אבל בכל זאת צריכה להיות פשרה מסוימת לטובת הלקוחות.

      כלומר אם לסכם – 3-4 מניות מבחינתי זה אידיאלי אבל זה לא לכולם ויישנו הרבה יותר טוב בלילה עם 30 מניות – אז אני רוצה לעשות תיק 30 מניות בצורה הכי טובה שאני יכול ולהראות שאפשר לעשות תשואות גם עם תיק כזה.

      2. הרקע שלי עם שוק ההון הוא לימוד עצמי מגיל צעיר עם המון, המון קריאה והשקעה (תרתי משמע) בדרך. לימודי משפטים ומנהל עסקים זה נחמד ולמדתי מהם אבל לא המון, דווקא מהפרקטיקה כעורך דין למדתי הרבה יותר.

      1. היי שלומי. תודה רבה על ההשקעה והעזרה לכולם. מי שרוצה להתמקד רק בשלוש מניות על מה כדאי ללכת. אין כמובן בתשובתך לא המלצה ולא ייעוץ

  9. אם מדובר במדד, ניתן בהוסטינג להקים או לשווק קרן מחקה, שבד”כ מתעדכנות פעמיים בשנה, במועדים קבועים מראש, בהצלוחה

    1. נ.ב.
      ניתן גם למכור זכויות על מדד למנהל קרנות. קרנות מחקות הן ענף מצליח פעיל ומגייס בהמוניו, וקיימות חברות שמייצרות מדדים, מוצלחים יותר ופחות, שאותם הן משווקות למנהלי קרנות

        1. היי שלומי,
          מחזק את eytan עם קרן שאני מכיר לדוגמא מס’ 5127493 של IBI שמחקה מדד שהמציא דן אריאלי והיא עוקבת אחריו.

          הלוואי וזה יעזור לקדם במהרה הקמת קרן נאמנות שתחקה את המדד שיצרת כי לצערי לא אוכל ליצור פיזור שכזה עם הסכום שארצה להשקיע במדד כולו ברכישה ספציפית של הניירות.

          שוב תודה על השיתוף והעבודה!

          1. שלומי ארדן

            היי רון – תודה רבה! קבעתי כמה פגישות למחר על זה

  10. שלומי,
    שאפו על עבודה מטורפת – מקווה שזה יתגמל אותך ואת האחרים שעסקו במלאכה.
    שאלה לי: ראיתי שמניות כמו לכיש ולסיכו שסימנת כמעניינות לא נכללו במדד. מדוע?
    בברכה,
    יריב

  11. אפשר באקסל לצבוע שדות במינוס ברקע אדום – המינוס לא ברור מספיק (לדוג’ מבטח)

  12. שלומי,

    תודה רבה על כל המידע שאתה חולק עם כולם, בהחלט לא מובן מאליו.
    שאלה לגבי מדד SA-30, איפה לסיכו?
    זכורה לי כאחת הכוכבות שלך בעבר (גם השקעתי שם קצת לאחר ששמעתי עליה לראשונה ממך) אולם כבר כשנה המניה לא מראה ביצועים יפים…
    איך אתה רואה אותה כיום?

    1. שלומי ארדן

      היי אוריה,
      לגבי לסיכו – ראה תשובה שלי לתגובה של יריב פה בתגובות.
      במשפט – לסיכו זולה ובטוחה לדעתי, אבל אני קצת מתלבט לגבי סיכויי ההכפלה שלה בשנתיים.

      1. אוריה וייס

        אולי זה עניין טכני, אבל אני לא רואה את התגובה שלך ליריב בנושא זה…

  13. היי שלומי
    תפרון פירסמה דוח וכתבת שהיא גבולית
    מה דעתך עליה אחרי הדוח ?
    תודה

    1. שלומי ארדן

      למדד לא נכנסה אבל בהחלט כתבתי עליה – חפש ‘עלבד משואות יצחק’

  14. גרישה קור

    שלומי תודה רבה לך על כל הפעילות והתרומה שלך

    שאלה קטנה בנוגע לאנלייבקס, מה דעתך עושים עם המניה הזו?
    מופסד עליה מעל 40 אחוז.

    למכור אותה? להשאיר? תודה רבה

    1. שלומי ארדן

      היי גרישה!
      אני פחות רוצה להתייחס ספציפית למניה ויותר לסיטואציה כי היא מוכרת לי היטב. הרבה מהשאלות שאני מקבל הן מאנשים שיש להם מניה מופסדת בתיק ומחכים שהכסף יחזור כדי למכור, אבל חייבים להבין – המניה או השוק לא יודעים מתי ספציפית גרישה נכנס. אם תסתכל על גרף של מניה יהיו אנשים שנכנסו בכל אחד מהשערים שתראה שם, האם זה אומר שהמניה חייבת להם משהו? ממש לא.

      יודע מה, יותר מזה – אפילו אם היית מאמין שמניה חייבת מתישהו לחזור לשער הכי גבוה שהיא הייתה אז רק מציין שבסיעתא היו אנשים שנכנסו ב-80 דולר, אז גם במצב הזה עדיף לך למכור ולקנות משהו שירד יותר.

      בקיצור- הגישה הנכונה לדעתי היא לחשוב האם היית נכנס לאנלייבקס היום במחיר הזה. אם כן – תשאיר, אם לא – תמכור ותרוויח לפחות את המגן מס. אגב, אם אתה לא מדווח בסוף שנה כדי לצבור מגן מס ייתכן שכדאי לך באמת להמתין עם המכירה עד תחילת 2021.

    1. שלומי ארדן

      היי איציק, אין כזה מדד “רשמית” אבל אתה יכול לראות מה שמתי במשקל גבוה במדד שלומי-30 ולהעריך באמצעות זה !

  15. בס”ד
    לדעתי צריך גם מדד ייחוס של תא90 ואולי ראסל 2000
    ביחס לגודל של המניות שאתה בוחר הוא יותר מתאים מאשר תא 35 ותא125 (וגם עלה הרבה יותר בשנים האחרונות)

  16. שלומי,
    אני רואה שהמדד כבר עלה ביומיים ב-8% … בגלל הבאזז
    אולי זה בדיוק מה שיתן למדד לנצח בסופו של דבר.
    האם כדאי גם להכנס עכשיו?
    ימים יגידו 🙂

    1. שלומי ארדן

      היי עידו – אני לא יודע אם זה הבאזז כי היו המון הודעות חיוביות למניות במדד בימים האחרונים- בכל אופן אני מאמין שגם אם היינו מאפסים היום התוצאה תהיה דומה מאוד בעוד שנה. נעקוב.

    1. שלומי ארדן

      מגניב! אין לי מושג איך עושים את זה 🙂
      הוספתי בכל אופן עדכונים בלייב למדדים למטה

        1. אבינועם

          שלומי שלום ותודה על ההשקעה.
          פעם בכמה זמן אתה מאזן את המדד?
          פעם בכמה זמן בערך אתה מעדכן את המדד (מוציא או מכניס חברות או משנה את המשקל שלהן במדד)?
          לפי דבריך שהשקעה במספר מצומצם של חברות עתיד להניב לאורך זמן תשואה גבוהה יותר, האם מדד שלומי 10 צפוי לתשואה גבוהה משלומי 30?
          שוב, תודה

  17. היי שלומי
    רציתי להבין לעומק מה הקריטריונים לבחירת מניה שעוברת או לא מבחינה חשבונאית איכותית וכדומה.
    תודה מראש

  18. שלומי, תודה! ומילה אחת לא מספיקה לתאר את הכרת הטוב שלי.
    קשה לי להיזכר בעוד מקרים שאדם תרם לי כל כך הרבה מבלי שהכיר אותי ובחפץ לב כזה.
    תודה על השיחה המחכימה אתמול בזום ועל העבודה הקשה שלך ושל המתנדבים.

    לגבי המדד, קח בחשבון שב-IRA יש מגבלה של 10% למניה בודדת, ולכן אי אפשר להתמקד ב-4 או 5 מניות והמדד מועיל מאד בעניין הזה.
    מכך שלא ציינת זאת בעצמך אני מבין שאין לך IRA וחבל.

    מאחל לך הצלחה רבה
    שתמשיך להפיץ מהנדיבות שלך
    שתמשיך להוכיח שהגיון בריא עדיף לפעמים ממוסכמות אקדמיות
    ותמשיך להחכים (ולהעשיר 😉 ) אותך אותי ושאר הקוראים

    1. שלומי ארדן

      חחחחח ענק! וואלה אם יש אני קונה, רק צריך מישהו שיהיה מוכן לכתוב עליו אופציות קול …

  19. המנרמל

    היי שלומי,
    לא ברור לי אם כל המניות מנורמלות…
    הרי לא סביר שחברה שבאופן אקראי נסחרת במחיר מניה של 20000 אג ותעלה ב-10 אחוז (2000 אג) תשפיע על המדד יותר מאשר מניה של חברה אחרת הנסחרת במקרה ב-100 אג ותעלה ב-100 אחוז (100 אג).
    לדעתי בשביל שהמדד ייתן ייצוג אמין, כדאי שאחוז השינוי ישוקלל במדד ולא ערך השינוי.

      1. שלומי ארדן

        היי מנרמל – לא הבנתי את השאלה – החישוב של מה? התשואה? אתה יכול לראות את הנוסחאות

        1. המנרמל

          רציתי לדעת איך מחושב ערך המדד בכל רגע.
          לפי האקסל נראה שפשוט מחשבים שינוי ממושקל לכל מנייה (לפי הדירוג שלה במדד) ולאחר מכן סומכים את כל השינויים בשביל לקבל את השינוי של המדד – אני צודק?

          1. שלומי ארדן

            נשמע לי נכון – האמת שיש לנו הייטקיסט מתנדב שסגר את הפינה הזו

  20. Yaki Heller

    שלומי תודה רבה על הנדיבות, ממש לא מובן מאליו .

    האם יש לך איזה אסטרטגיית כניסה למניה? והאם ישנן הגנות למקרה קיצון?

    1. שלומי ארדן

      היי יקי, מה הכוונה אסטרטגיית קניה? אני שם מחיר לימיט ולוחץ על קניה, זה נחשב?

      לגבי הגנות למקרי קיצון הפילוסופיה שלי היא כזו – אם אני צודק אני ארוויח ואם אני טועה אני אפסיד. אני דואג להיות צודק – זו המהות. כל השאר נלווה.

      1. Yaki Heller

        הבנתי אותך , מאחר ואתה מחזיק את המניה לאורך זמן אז באמת לא משנה לך מחיר הכניסה. 🙂

  21. שלומי תודה רבה.
    האם אתה מתכוון ללוות ולעדכן את המדד באופן פומבי למשך שנים רבות?
    האם ישנם זמנים קבועים שבהם אתה מתכוון לעשות שינויים ואיזונים במדד? פעם בחודש? בפעם בשנה? אקראי?
    מי שמעוניין במדד שלומי 10 ולא רוצה לקנות את סיעתא בגלל המרת מט”ח וסיכון מס עיזבון – איזה חברה כדאי שיכניס במקומה (מתוך החברות שמשקלן 4% במדד)?
    תודה רבה הנדיבות שלך מאוד מוערכת.

    1. שלומי ארדן

      היי רובי,
      המטרה היא כרגע בדיוק להראות שאני לא צריך לגעת במניות כדי להכות את המדדים. את מדד שלומי-30 אני אפרסם פעם בשנה לאחר המעבר השנתי שהפך לקבוע על כל המניות בישראל.
      בקרן נאמנות, ככל שתהיה, אני חושב שפעם בחודש אעשה התאמה מחדש ושינויים בתיק. נראה.

  22. מצטרף לשאלה של יגאל. האם תהיה לנו דרך לדעת אם חברות יוצאות או נכנסות למדד?

  23. אהלן שלומי, תודה רבה על הרחבת הידע, האם אתה מדבר בזום על חברת אלרון? אעריך אם תפנה אותי לזמן הנכון בשידור. תודה

    1. שלומי ארדן

      היי רובי – אשראי חוץ בנקאי! סקטור חביב עליי שדיברתי עליו לא מעט בשנים האחרונות, גם ב-Youtube (תראה כאן את הפלייליסט על שוהם למשל)

  24. הי שלומי, נדמה לי שאם לוקחים את תשואת האגחים של החברות שבחרת (רפק, גאון, רני צים), מגיעים לתשואה הרבה יותר גבוהה מהתל-בונד.
    מדד שלומי לאגחים?

    1. הי שלומי. קראתי לא מזמן שאתה חושב שלשוהם יש פוטנציאל הכפלה גבוה יותר מאשר אסאר. האם אתה חושב כך גם אחרי הדוח שהוציאה שוהם היום?
      תודה על ההשקעה.

  25. שלומי מה ההבדל בין שוהם ביזנס לשוהם אפ 1 ??
    והאם שתיהם מומלצות?
    תודה רבה על הכל

    1. שלומי ארדן

      היי אליהו,
      אני לא מפחד מהרבה דברים אבל המילה “המלצה” מפחידה אותי 🙂
      שוהם ביזנס היא מניה ושוהם אפ היא כתב אופציה. צריך להיות מאוד זהירים עם כתבי אופציה כי ניתן לאבד את כל הכסף – מספיק שתשכח לממש אותן או למכור אותן בזמן! אני מציע שתתחיל לקרוא על כתבי אופציות במה שכתבתי כאן.

      באופן אישי אני מחזיק גם וגם – אבל כמובן שלא ממליץ!

      1. תודה
        אני יקרא ויחכים
        וכמובן שאם החלטתי לקנות משהו האחריות עלי בלבד
        והרבה תודה לך על הידע
        תודה רבה!!!

  26. מעניין מאוד תודה רבה!
    האם יש איזשהו לינק למאמר/וידאו מרוכז שבו אתה מסביר\ מנתח כל אחת מהמניות האלו ולמה הכנסת אותן לתיק? חדש בבלוג ולא הצלחתי למצוא..

      1. אתה אלוף ! תודה רבה לכל התרומה האדירה הזאת לומד מהבלוד הזה המון (:

  27. עידו ת

    נקודה למחשבה –
    מכיוון שהמדד מורכב ברובו מחברות קטנות, בשונה ממדדים גדולים אליהם אתה משווה, הוא במידה מסוימת תנודתי יותר, או לפחות קשה להגיד בדיוק מה ערכה של כל מנייה אם הייתי רוצה לממש היום את הפוזיציה שלי בה (שוב, בשונה ממניות גדולות). במובן זה התשואה שאתה מחשב קצת מטעה.
    ייתכן שדרך “נכונה” לעקוב אחרי המדד, היא למשקל את הערך היומי של כל מנייה עם נפח המסחר היומי (עדיף במונחים של מספר עסקאות). זה יהפוך את המדד לקצת יותר “רובוסטי” לשינויים שנובעים מעסקאות בודדות בסכומים משונים/חריגים (בין אם גבוהים או נמוכים).
    מצד שני ייתכן שמכיוון שבכל זאת מדובר במס’ לא קטן של מניות, האפקט הכולל של מה שאני מתאר פה הוא די מינורי.
    מה דעתך?

  28. שלומי היקר ! כל הכבוד לך! אתה הבלוג מספר 1 שלי בתחום
    יש לי 2 הארות
    1. לדעתי זה פספוס שמנועי בית שמש לא במדד – לדעתי יש פה פספוס
    2. בבקשה חוות דעתך על ההנפקה של אקופיה ? אשמח לשמוע אותה

    מאוד מעריך את העבודה שלך
    אסיף

  29. פינגבאק: לפני שמשקיעים - מטפלים בעמלות המסחר | השקעות ערך עם שלומי ארדן

  30. אהלן שלומי,
    אשמח אם תוסיף להשוואה מדד עולמי לפי שווי שוק (כולל שווקים מתפתחים). לדוגמא תעודת הסל VT – הבייבי של המשקיעים הפאסיביים.
    כמו”כ בהמשך כדאי יהיה לציין את מצב המדד ב-1/1/21 ואת השינוי באחוזים מאז כדי שניתן יהיה להשוות ביצועים לפי שנה קלנדרית.
    תודה רבה על ההשקעה!

    1. שלומי ארדן

      היי רובי – אין בעיה אוסיף גם אותו לתחרות.
      לגבי הנקודה השניה – פשוט לרשום הערה נוספת על ערך המדד ב-1.1? גם אין בעיה אלא אם זה ייראה לי מסורבל – אוהב שהקובץ יחסית נקי

  31. ליאור

    היי שלומי , תודה רבה על כל המידע המעניין באתר שלך.
    שאלה לגבי אסטרטגית היציאה מכל מניה. נניח באחת המניות במדד אתה מורווח 40 אחוז לאחר חודשיים. האם אתה מוכר ? מוכר חלק ? או שאתה אומר : באתי בשאיפה להכפיל ולכן אני מחכה שנתיים?
    ואותה שאלה לגבי מה קורה אם לאחר מספר חודשים מהקנייה אתה בהפסד של 40 אחוז. אתה מוכר? מחכה שנתיים?

    תודה,
    ליאור

    1. ליאור

      היי שלומי , אשמח אם תוכל להתייחס לשאלה שלי לגבי ניהול העסקאות. האם אתה חותך הפסדים בתנאים מסוימים או שנותן למנייה לרוץ הרבה זמן כי אתה מאמין בה ? לדוגמא בתיק שאתה מציג בבלוג זה נראה שמשתנות חלק מהמניות מדי רבעון אז זה אומר שסגרת את העסקאות במניות שלא מופיעות? עלפי מה אתה מחליט לאיזה מנייה להמשיך לתת הזדמנות ולאיזה לא ? תודה

      1. שלומי ארדן

        היי ליאור – זה עולם ומלואו אך בקצרה – מוכרים כשיש משהו משמעותית טוב יותר!

        1. ואם אין משהו טוב יותר ואתה נמצא בהפסד 50 אחוז במניה? אין לך שום נקודת STOP LOSS ?
          כמו כן שאתה מורווח במניה אתה מממש בחלקים או שמחכה עד שתגיע למטרה ומממש הכל ? מנסיוני בעבר במסחר תוך יומי אלו הדילמות הכי קשות…. תודה

          1. שלומי ארדן

            היי ליאור, אתה צריך לזכור שיש עוד רכיב קריטי במשוואה הזו- כמה לדעתי המניה ׳שווה׳
            נגיד שקניתי ב-100 כי לדעתי המניה שווה 200 ונגיד שהיא יורדת ב-50% ללא סיבה- הדבר האחרון שארצה לעשות זה למכור! להיפך- בוודאות אני אקנה עוד

            מצד שני אם לא קרה כלום במניה וחברה אחרת בתיק ירדה 50% ללא סיבה- סביר שאמכור חלק מהמניה שלא ירדה ואעביר למניה שירדה.

            כלומר הרכיבים החשובים במשוואה הם כמה המניה שווה (הערכות שווי ותחזיות) ובכמה המניה נסחרת ושני הרכיבים האלה משתנים כל הזמן

          2. ליאור

            גישה מעניינת מאוד. תודה רבה שלומי

  32. תודה שלומי,
    לא הבנתי את המקרא הראשוני. מה ההבדל בין הקטגוריות?
    SA3
    SA10
    SA20
    SA30

    1. שלומי ארדן

      תודה לוטם – הוספתי הסבר בקובץ בשבילך. בקצרה – כמו שלא כל המניות נולדו שוות (ולכן יש לנו את SA-30) גם בתוך ה-SA-30 יש השקעות שלדעתי יותר טובות ופחות טובות. לכן אני מחלק לכאילו ‘תתי מדדים’. SA-3 זה הטופ 3 שלי, SA-10 הטופ 10 וכו’. אני מעריך (וזה יהיה מעניין למעקב!) שהחברות שמדורגות אצלי יותר גבוה (SA-3 למשל) יכו את המדד עצמו, שגם הוא יכה את כל המדדים המובילים בעולם.

      יהיה מעניין לעקוב!

  33. ניתאי ע.

    היי שלומי,
    קודם כל תודה רבה על ההשקעה והשקיפות! העבודה שלך מוערכת מאוד.
    *קראתי עוד מספר מאמרים שלך.

    נחשפתי למדד שלך לפני כמה ימים, ואני שוקל ברצינות את ההשקעה בו, יש לי מספר שאלות ואודה מאוד לתשובתך:

    1. השינוי במדד מהשקתו עד היום הוא כ-12.3% (נרשם לפני סוף יום המסחר) – האם אתה לא חושב שזה מסוכן מידי להשקיע לאחר עליה כזו?

    2. לאיזה תקופת השקעה מיועד המדד? אשמח לדעת ולתכנן עד איזה תאריך פלוס מינוס אני מייעד את הכסף להשקעה זו.

    3. ראיתי שחילקת את המדד לתת-מדדים (SA3,SA10..) – אם אני משקיע שמוכן לקחת את הסיכון בפיזור נמוך יותר על סכום הכסף היחסי להשקעה זו – על איזה מהמדדים היית ממליץ לי להשקיע את הכסף?
    *מדד SA3 פחות יתאים לי.

    שוב תודה רבה!

    1. שלומי ארדן

      היי ניתאי! אני לא יכול לתת המלצה מכיוןן שאני לא מכיר את מצבך האישי אך באופן כללי:
      1. השינוי במדד עד כה לא מטריד אותי , אם הייתי בונה את המדד היום השינויים היו מינוריים
      2. עדיין לא החלטתי אם אעדכן את המדד פעם בשנה או לעתים תכופות יותר. בוא נגיד שלפחות בשלומי-10 אני דיי רגוע לטווח של שנה.

  34. היי שלומי,
    יצא לי לחשוב לא מעט על אסטרטגיית ההשקעה הפאסיבית והשפעתה על השווקים.
    תכל׳ס, התיאוריה שאומרת שלא ניתן להכות את המדד לאורך זמן מבוססת על ההנחה שהשוק יעיל. המשקיעים הפאסיביים ההולכים ומתרבים הופכים את השוק לפחות ופחות יעיל (כסף עיוור שנכנס ויוצא) כך שלכאורה היום למשקיע האקטיבי יש יותר סיכוי להכות את המדד מאשר בעבר. האם אכן כך לדעתך?
    כמו״כ כתבת באחד הפוסטים שהשוק הישראלי פחות יעיל ביחס לשוק האמריקאי. האם זו אחת הסיבות לכך שההצלחות שלך הן יותר בישראל ופחות בארה״ב?

    1. שלומי ארדן

      שאלות יפות רובי,
      1. אני חושב שיש בכך לא מעט, ככל שיש יותר משקיעים פסיביים כך לאקטיביים יש יותר ״מזון״. כתבתי על זה כאן.

      https://shlomiardan.com/עולם-ההשקעות-כמערכת-אקולוגית-על-ארנבו/

      2. השוק הישראלי כנראה פחות יעיל, אבל הסיבה שאני משקיע בו קשורה יותר לעומק המחקר שניתן לעשות קרוב לבית

  35. הי שלומי. לא ראיתי כמדומני התייחסות שלך להודעת עיכוב הפרויקט של רני צים. איך לדעתך זה ישפיע על התחזיות שלך לגביה?

    1. שלומי ארדן

      היי גיא- אני חושב שלא הבנת נכון את ההודעה. להבנתי ההודעה בסך הכל אומרת שלא תהיה לרשויות בעיה עם כך שהפרויקט לא יושלם עד התאריך החדש

  36. תודה על ההבהרה ועל זה שגם מדובאי אתה זמין לענות. זה לא מובן מאליו.
    שאלה לגבי סיאתא. לא מטריד אותך שמחזורי המסחר שלה כאלו נמוכים? אפילו בקנה מידה ישראלי הם נמוכים. זה כאילו שהיא לא ממש מעניינת משקיעים. איך אתה חושב שהחברה פועלת לשנות זאת?

    1. שלומי ארדן

      בשמחה גיא, למה אתה אומר שהם נמוכים? 80 אלף יחידות ביום זה 2 מיליון ש״ח, זה גבוה יחסית לישראל

  37. היי שלומי,
    בעצם המדד מורכב ממניות שאתה מאמין לאחר בדיקה מעמיקה שמתומכרות בחסר גדול בהתחשב בקריטריונים שאתה בוחן.
    לא מן הנמנע שאם הזמן חלק מהמניות אכן יגשימו את הפוטנציאל ועם הזמן משקיעים כן יתמחרו אותם כראוי (למעשה זו הציפייה כי אז הן עולות ואנחנו מרוויחים).
    והשאלות העולות:
    איך יודעים מתי מניות במדד הגשימו את הפוטנציאל?
    האם בכל זמן נתון כדאי להמשיך ולקנות את מדד שלומי 30?
    כל כמה זמן אתה צפוי לעדכן את המדד ולהכניס מניות חדשות בעלות פוטנציאל גבוהה על חשבונן של כאלה שכבר מיצו את הפוטנציאל (או לחילופין איכזבו ואינך מאמין בהן עוד?

    הרי בסופו של דבר אין כאן מדד אמיתי שמתעדכן אוטומטית עבורי ושאני יכול לקנות פעם אחת ולהחזיק 30 שנה.
    עלי למכור את המניות שכבר לא עומדות בקריטריונים שלך ולהחליפן באחרות כל הזמן.
    (לפיכך התקווה היא שאתה גם כל הזמן מעדכן בשינויים בהערכות שלך ובעצם משנה את הרכב המדד).

    1. שלומי ארדן

      היי גיא,
      תן לי להפתיע אותך עם היופי במדד SA-30.
      מה שאתה אומר היה נכון לו החברות במדד היו מהסוג של “יש לה הון עצמי 100 והיא נסחרת ב-50”, אבל זה לא המצב!
      החברות במדד הן מהסוג “נסחרת במחיר זול-סביר וצומחת ב-50% בשנה”, כלומר גם עלייה של עשרות אחוזים במחיר המניה לא משנה את הכדאיות!
      חברות כמו החברות במדד *אמורות* להיסחר מאוד ביוקר וגם אז להמשיך להתייקר עם הצמיחה. עם פערים כאלה בין המכפיל ההגיוני לבין המצב הקיים ועם צמיחה כזו – כל עוד הצמיחה ממשיכה זה לא ממש משנה מתי אתה קונה. לכן אני חושב שהמדד יעבוד מצוין גם בלי שינויים בשנה הקרובה.

    2. גם אני כבר מתלבט 10 ימים אם להכנס או לא וכמובן שבזמן הזה המדד ברח עוד איזה 10 אחוז….שלומי אתה תותח !
      בוא נניח שאני אכנס עם 5-6 מניות מהמדד SA-10 . השאלה לאילו להכנס ? (בהנחה שנכנס רק למניות בורסה ישראלית) . להכנס גם לאלו שברחו כבר 30-40 אחוז ? התלבטויות….

      1. שלומי ארדן

        היי ליאור, באמת התלבטות! תקרא קצת על החברות ותראה מה יותר מעניין אותך, לא בטוח שהשינוי מהשקת המדד משנה כל-כך מהבחינה הזו!

        1. נראה לי הגיוני לפזר לפי סקטורים. לא חכם לשים את שוהם, אס. אר. אקורד וערך פיננסים במדד של 5-6 חברות גם אם נניח שהן צפויות להשיא את התשואה הגבוהה ביותר.

          1. שלומי ארדן

            צודק רובי, למרות שאני מרגיש בנוח גם עם מעל 50% בחוץ בנקאי, היו תקופות שהייתי הרבה יותר מזה בתיק – אבל זה כי השקעתי שם אלפי שעות במחקר

  38. בוקר טוב שואל לגבי חלק ממניות 30 של שלומי שקצת ברחו לי בשערים האם להמתין למימוש כדי לחבור אליהן .

    1. שלומי ארדן

      לשיקולך אלי! אני בכל אופן לא הייתי משנה הרבה אם הייתי מרכיב את המדד היום מלבד אולי חברות שחקרתי מאז

  39. עידו ת

    שלומי היקר,

    ממעקב היום האחרי האקסל אני חושד שיש שגיאה קטנה באופן חישוב ההשתנות היומית (כאשר ההשתנות הכוללת נראית בסדר). לדוג’ אם מסתכלים עכשיו, זה נראה כאילו המדד עלה היום, כאשר הוא למעשה ירד בהשוואה לערכו אתמול בערב.
    אני מזהה שתי נקודות שנראות כמקור לבעיה:

    1. כמדומני שבעמודה P יש להכפיל את O ב-G ולא ב-F.
    הסיבה היא שההשתנות היומית שנכנסת כקלט בעמודה O היא ביחס לערך נעילה הקודם של המניה, ולא ביחס לערך הבסיס שנקבע לה בעת השקת המדד.
    דוג’ קונקרטית שתבהיר את הבעייתיות ביישום הנוכחי: נניח שאחת המניות תתפח כך שערכה יהיה 50% משווי המדד כולו, אזי שינוי יומי שלה ב-2% צריך להזיז את המדד כולו ב-1%, ולא ב-2%*5% כפי שמיושם כרגע. מקווה שהנק’ ברורה.

    2. קצת פחות חשוב אבל עדיין מעט מבלבל – הייתי שוקל לאפס את השינוי היומי של סיעתא בתחילת יום המסחר הישראלי, כדי לשקף את ההשתנות במדד מתחילת היום בישראל. הדבר ניכר היום במיוחד, כאשר מעבר לנק’ 1 לעיל, העלייה שנראית היום במדד כמעט כולה מיוחסת לשינוי של סיעתא מאתמול. זה קצת עניין של טעם, אבל לדעתי יהיה פחות מבלבל אם את השינוי היומי של סיעתא תכניס רק בטווח השעות שמתחילת המסחר בארהב ועד תחילת המסחר בישראל. לשיקולך.

    מה דעתך?

    שוב תודה על הכל!

    1. שלומי ארדן

      וואו תודה רבה עידו!
      אני אעביר את זה למומחים שלנו לבדיקה ונעדכן בהתאם 🙂

      1. שלומי ארדן

        עידו לאחר בדיקה הצוות מסר את התגובה הבאה:
        “עידו תודה על הדיקדוק בפרטים אך טעות בידיך. חישוב השינוי הוא תמיד על סמך משקלה המקורי של המניה במדד, ולא על פי המשקל העדכני. הסיבה היחידה שהמשקל העדכני קיים הינה על מנת לתת נקודת ייחוס של ‘היכן התחלנו והיכן אנו כעת’. לעולם ייקבע משקל השינוי היומי על פי משקלה המקורי של המניה במדד עת השקתו / עדכונו..
        המשך יום מצוין, צוות שלומי”

        1. עידו ת

          תודה על התגובה שלומי! וגם על הבדיקה הזריזה ע”י הצוות.

          החלטה שלכם כמובן,
          אבל ברשותך אני אתעקש עוד קצת, כי אני חושב שיש פה איזשהו בלבול או חוסר הבנה (אולי שלי).

          לצורך הדיון,
          בוא ניקח מקרה פשוט יותר של מדד עם 2 מניות בלבד, שתיהן שוות 50% מהמדד ביום ההשקה, ושמתי עליהן 1000 ש”ח ביום ההשקה, כלומר 500 ש”ח על כל אחת.

          כעבור תקופה, שווי האחזקה במנייה אחת עלה ל-5000 ש”ח, ושווי האחזקה במנייה השנייה עלה ל-1000 ש”ח. כלומר סך האחזקה שלי היא כעת 6000 ש”ח.

          ביום הבא, המנייה שהשווי שלה עלה יותר נופלת ב-60%, כלומר שווי האחזקה בה יורד ל-2000 ש”ח, והמנייה השנייה לא זזה, כך שסך האחזקה בשתי המניות (=המדד) שווה כעת 3000 ש”ח.
          ביום זה המדד נפל מ-6000 ל-3000; היית אומר שהמדד שלי נפל ב-50% או ב-30%?

          50% נראה יותר אינטואיטיבי/נכון, כי זה השינוי בשווי האחזקה הכולל. זה בעצם מה שניסיתי להציע.

          אולם לפי שיטת החישוב שלכם יש להחשיב סיטואציה זו כירידה של 30% במדד – כי את הירידה ב-60% של המנייה הגדולה אתם מכפילים במשקל המקורי שלה במדד (50%) ולא במשקל העדכני (83.3%). דבר קצת מוזר בהתחשב בהשפעה של התנודה על הערך הכולל של המדד/אחזקה.

          מה דעתך?
          ייתכן שזו אכן כוונתכם ואנו פשוט מפרשים שינוי יומי בצורה אחרת.

          תודה מראש על ההתייחסות!
          ומתנצל אם יש לי איזושהי טעות פה.

          1. אבינועם

            אם השינוי היומי אינו ביחס למחיר האחרון זה באמת מוזר

          2. שלומי והצוות,

            במידה ועדיין לא הצלחתי לשכנע,
            אאיר את הנושא גם מכיוון אחר:
            קחו לדוג’ את סיעתא ושוהם במצבן הנוכחי; שתיהן הושקו במשקל 5% מהמדד.

            כרגע, שווי האחזקה (עמודה K) בסעיתא הוא 73,000 (בערך) ובשוהם 54,000 (בערך), כי נכון להיום סיעתא עלתה משמעותית יותר משוהם מאז ההשקה.

            אם מחר שתיהן יעלו ב-10% כל אחת, החישוב שלכם בעמודה P יתרום למדד 0.5% בשתיהן (10%*5%).
            אבל אחת תתרום 7300 ש”ח והשני 5400 ש”ח – אז איך ייתכן ששתיהן תורמות למדד אותו דבר?

            במילים אחרות – חייבים להתייחס למשקל הרגעי. למעשה כל המדדים המקובלים עובדים ככה.

            מקווה שאני לא מציק, באתי לעזור וללמוד יחד איתכם 🙂
            וכמובן אשמח לשמוע עמדתכם או האם יש הצדקה לאופן החישוב הנוכחי.

          3. שלומי ארדן

            תודה עידו, אתה בעצם אומר שספציפית החישוב של התשואה יומית הממושקלת לא מחושבת נכון? עברתי על זה ונראה לי שאתה צודק – תוקן!

          4. עידו ת

            אכן כן שלומי בדיוק!

            יתר החשבונות נראים בסדר.
            תודה רבה, שמח שהצלחתי לשכנע וסליחה על החפירה 🙂

  40. פינגבאק: סיכום תחרות ההשקעות של שנת 2020 ופתיחת ההרשמה לתחרות של שנת 2021 | השקעות ערך עם שלומי ארדן

  41. היי שלומי, אשמח לעדכון לגבי האפשרות שעלתה בנוגע לקרן נאמנות מחקה של SA-30.
    תודה מראש,
    רון.

    1. שלומי ארדן

      היי רון- לא תהיה קרן נאמנות, מדד שלומי-30 ימשיך כמודל חופשי לשימוש ויתעדכן ביום העשירי בכל תחילת רבעון החל מ-10.1.21

  42. שלום שלומי, פעם ראשונה בבלוג שלך. תודה רבה על המידע, כל הכבוד לך. האם ישנו תאריך או שער יציאה בכל אחת מהמניות? כלומר מהו תאריך היציאה מהן?

    בנוסף, האם יש לך באתר מדריכים לניתוח שאתה מבצע בשוטף, על מנת להבין את ההגיון והחשיבה שלך, ממש מ-0? תודה לך….

    1. שלומי ארדן

      היי אלי, ברוך הבא!
      אין תאריך יציאה או אפילו שער יציאה מוגדר מראש. אני מתמקד בחברות צומחות וגם אם היה שער כזה – הוא היה כל הזמן משתנה!
      לגבי מדריכים – ראה למעלה בתפריט את עמוד המדריך למשקיע המתחיל ואת סרטוני היוטוב שלי – לדעתי אפשר ללמוד מהם על דרך החשיבה האישית שלי

  43. תודה רבה על השקת המדד!

    שמתי לב לאיזה שהוא פער:
    בפוסט הקודם שפרסמת (“כל המניות בישראל – 2021”) ציינת שג’נריישן קפיטל היא חברה מעניינת.
    להבנתי, כל החברות שמוגדרות בתור “מעניינות” נכנסות למדד, אך אני לא רואה שהיא מופיעה במדד שפרסמת.
    תוכל להסביר מדוע זאת?

  44. דוד כהן

    שלום שלומי,

    האם רמת הסחירות של החברות גבוהה? עד כמה התשואות יכולות להיות קורלטיביות לקנייה של המשתמשים כאן?

    בנוסף, האם רמת הסחירות היא כזאת שבאמת יכולה לאפשר יצירת תעודת סל מחקה?

    1. שלומי ארדן

      היי דוד,
      לגבי ההשפעה של קניית הקוראים – לצערי לא ניתן לענות על השאלה הראשונה אבל לדעתי גם אם יש השפעה קצרה על הנייר מה שקובע בטווח של רבעון זה הביצועים העסקיים.
      לגבי רמת הסחירות – תלוי בגודל של התעודה אבל אני חושב שגם במאות מיליונים לא תהיה בעיה

      1. רן תמיר

        שלומי אהלן,

        איך אני יכול להעריך את תשואת הדיווידנד השנתי של ג’נריישן קפיטל?

        רן

        1. שלומי ארדן

          היי רן – זו שאלה שכרגע אי אפשר לענות עליה מכיוון שג’נריישן כיום בוחרת אם לחלק דיבידנד או להשתמש בכסף למטרות צמיחה במקום לגייס הון נוסף.

          בעוד כשנתיים סביר שג’נריישן תהיה קרן ריט ותהיה מחויבת לחלק דיבידנד ואז אוכל לחוות דעה מושכלת על שיעור הדיבידנד שנראה שם.

  45. אני עוקב אחריך בחודשים האחרונים..אחלה של בלוג! חייב לומר שאני מאוד מתחבר לסגנון השקעה (תיק מרוכז).
    יחד עם זאת! , אני לא רואה שיש לך טרק רקורד מספיק ארוך בשביל לצאת בהצהרות כאלה..ממה שאני רואה אתה פעיל רק משנת 2018.. על למנת להראות שלאסטרטגיה שלך יש וודאות גבוהה, אתה צריך לעשות מאות ואולי אף אלפי עסקאות על פני שנים..
    גם קרן גידור LTCM הראתה תוצאות מטורפות בשנות ה90 על פני 3-4 שנים ואז בשנה האחרונה התרסקה ב95%.
    ומאחוריה עמדו דוקטורים לפיזיקה ..מניח שאתה מכיר את הסיפור.
    אז למה שזה לא יקרה לך?

    1. שלומי ארדן

      מגניב רועי – אחלה שאלה!
      לגבי טרק רקורד – אני מקווה שאתה מבין שלא הייתי פותח בלוג ומפרסם תוצאות מייד בלי שאני לפחות קצת יודע מה אני עושה. אני משקיע בשוק ההון מעל 15 שנה והתוצאות יפות, אבל האמת היא שזו לא הנקודה.
      בניגוד ל-LTCM עם המתמטיקה המסובכת מה שמאפשר לי לצאת בהצהרות כאלה זו דווקא הפשטות של מה שאני עושה – אני מנתח חברות ומחפש (ומוצא) חברות מסוג מסוים – חברות זולות עם צמיחה גבוהה מאוד. למצוא אותן לרוב דורש ניתוח מעמיק אבל ברגע שאני מוצא כאלה חברות ובונה מהן תיק אני יכול בסבירות גבוהה לומר שהתשואה של התיק תהיה גבוהה. זה רחוק מאוד מ-LTCM, זה כמעט Common sense.

      1. תודה על המענה:)
        לגבי זה שאמרת שאתה עושה ניתוח מעמיק ומוצא את הסוג המסוים – זאת כנראה הסיבה שבה אתה משקיע רק ב-5,6 חברות במקביל מכיוון שלא בכל רגע נתון ההזדמנויות האלה קיימות נכון?
        אם כן, אז יכול להיות שאתה לא מאמין באותה מידה בכל ה30 שקיימות במדד?
        תודה וסליחה על החיטוט 🙂

        1. שלומי ארדן

          היי רועי – אתה בהחלט צודק שאני לא מאמין בכל ה-30 באותה מידה! בתיק ללא הגבלות הייתי בוחר ב-3-4 מניות הכי טובות שלי בכל רגע נתון ובו הייתי משקיע.

  46. יורם שטרן

    שלום.
    לדעתי יש טעות באקסל של מדד שלומי 30 בשורה של מנית מניף.
    ב 8.1.21 השער 1320
    באחרון (נכון לרגע זה) שער 1307
    לפי כך האקסל צריך להראות על הפסד.
    אבל מסיבות לא ברורות הוא מראה על רוח.
    אני חושב שהבאג שלך הוא בעמודה K – אתה כותב שם “קיים פקטור מטבע USD” – וזה לא נכון לגבי מניף.

  47. פינגבאק: מדד שלומי-30 (SA-30) - עדכון רבעון שני | השקעות ערך עם שלומי ארדן

  48. מחשבות על לוזון נדלן – מיזוג עם טריא

    ניסיתי לחקור קצת ולנסות להבין את המספרים מאחורי המיזוג, ואשמח לשמוע האם מישהו ביצע בדיקה בכיוון גם כן
    1. לוזון נדלן מתמזגת עם טריא כאשר לוזון תקבל כ-19% מסך החברה הממוזגת. בתמורה לוזון תבטיח שבקופת החברה יהיו 70 מליון שח ללא שום פעילות אחרת.
    2. כלומר לוזון משקיעה בטריא לפי שווי של 368 מליון שח לחברה הממוזגת – ונסחרת כעת בשווי שוק של 123 מליון שח. (כמעט פי 2 מההון)
    3. חיפשתי קצת מספרים על טריא וזה מה שמצאתי – נכון ליוני 2020 טריא ניהלה תיק אשראי בגודל של כ-2.5 מליארד שח,
    4. סגמנטי ההשקעה מתחלקים ל-3 : משכנתאות, מימון רוכשים בקבוצות רכישה, הלוואות גישור לזמן קצר. לאחרונה החברה נכנסה גם למימון פרויקטי נדלן ליזמים – כמו מסגרת של ליווי בנקאי
    5. מרווח האשראי של טריא על ההלוואות עומד על כ3% – זו הערכה שלי לא מצאתי נתונים בנושא.
    6. הכנסות בהנחה של מרווח 3% על תיק אשראי של 2.5 מליארד – כ- 75 מליון שח בשנה.
    7. נניח והרווח הנקי מסתכם בכ- 25 מליון שח בשנה – ונניח וניקח את אותו מכפיל שקיבלה בנדר – 20 – מגיעים לשווי שוק עתידי של כ -500 מליון.
    8. לכן שווי החלק של בעלי לוזון נדלן בהון החברה בהערכת שווי של מכפיל 20 הוא – 95 מליון שח.
    9. כלומור לוזון נדלן נסחרת עכשיו בפרמיה של 29% מעל השווי הכלכלי של החברה הממוזגת.

    ופה משהו לא מסתדר לי – לא נראה לי שמר לוזון הוא טירון בעסקים והוא לא היה משלם 70 מליון במזומן על משהו ששווה פחות מכך. מה אני מפספס?

    המחשבה שלי שהסיבה העיקרית שטריא רוצה להכנס לבורסה היא על מנת לגייס הון באמצעות אגחים – יתכן וגיוס אגחים יגדיל את מרווח האשראי באופן מהותי וייצר רווחים עתידיים גבוהים יותר?

  49. יניב ב

    היי שלומי !
    מאוד התרשמתי מהמדד שלך והביצועים שלו – אני יודע שלא מדובר פה בהמלצות 🙂
    הרגשה שלי היא שפספסתי את הרכבת השנה – ושאלתי היא האם לקראת שנה הבאה אתה מתכנן לעשות הערכה כללית מחדש ובהתאם למכור ולקנות ?
    או שאתה ממשיך עם המדד הקיים ?

    1. שלומי ארדן

      היי יניב- המדד עודכן ממש לפני ימים ספורים והמצב נראה לי מצוין. גם אם הייתי מרכיב את המדד היום הוא היה דיי זהה, לא פוספסה שום רכבת לדעץי

      1. יניב ב

        מעולה , תודה !
        מאמין שאחכה לעדכון הבא 🙂
        מחכה בכיליון עיניים

השאר תגובה

גלילה למעלה