הסיכון בשמרנות-יתר

מבוא

עכשיו שכבר פתחנו את התיאבון עם כמה רעיונות השקעה אני רוצה לקחת רגע לחלוק אתכם כמה מחשבות על רעיון הסיכון.

לעתים קרובות אני נתקל באנשים שכאשר הם שומעים שאני עוסק בהשקעה במניות קופצת להן נורה אדומה של “סיכון”. אותם אנשים, לעתים קרובות, שומרים את כספם בעו”ש במשך שנים רבות כדי אולי לקנות דירה, או כקופת חיסכון. גם התנהגות זו מלווה בסיכון מסוים, שקל לפספס, והוא הסיכון בשמרנות-יתר.

מהו סיכון?

ההגדרה המילונית לסיכון היא “חשיפה לפציעה או לאובדן”. מדובר בהגדרה סובייקטיבית.

היות ועולם הכלכלה נשלט על ידי מספרים אז כאשר אקדמאים בתחום הכלכלה רצו לכתוב על הקשר בין סיכון לבין תשואה (כחלק מ-  Capital Asset Pricing Model) הם נאלצו למצוא הגדרה “אובייקטיבית” לסיכון. ההגדרה שנבחרה היא בטא. בטא ניתנת למדידה מספרית על ידי מדידת התנודתיות במחיר של נכס.

ככל שמחירו של נכס נע למעלה ולמטה יותר בחדות, כך הבטא גבוהה יותר.

שונא הסיכון

נדמיין אדם שחי את חייו במטרה להימנע סיכון, בין אם חשיפה לאובדן ובין אם בטא. בחיי היום-יום שונא הסיכון לא הולך למקומות לא מוכרים או מדבר עם זרים והוא לעתים רחוקות מנסה דברים חדשים.

מהפן הכלכלי – כל הכסף שלו יהיה מונח בחשבון עו”ש (או אפילו עדיף – במק”מ המובטח על ידי המדינה).

כל זה טוב ויפה והוא מצליח הן להימנע מחשיפה לאובדן והן להקטין את התנודתיות, אך שונא הסיכון מתעלם מסיכון אחר לו הוא חשוף.

הסיכון בשמרנות-יתר

הבעיה בשתי ההגדרות שהבאתי לסיכון שהן מתייחסות לסיכונים אקטיביים; למשל הסיכון בצניחה חופשית, או הסיכון (בטא) בהשקעה במניה מסוימת.

אך שתי ההגדרות לא מתייחסות לסיכון הפסיבי שמוטל על שונא הסיכון, והוא הסיכון בשמרנות יתר.

שונא הסיכון מסתכן לפספס חוויה משמעותית; שונא הסיכון מסתכן לא להכיר אנשים מעניינים וחברים חדשים.

מהפן הכלכלי – שונא הסיכון מסתכן בכך שיש לו אפיק הכנסה אחד בו הוא תלוי – עבודתו; הוא מסתכן בכך שעוד 20 שנה, כשהוא ירצה לפרוש, בשל קושי או סתם כדי ליהנות מהחיים,הוא לא יהיה מסוגל לעשות זאת בעוד אדם אחר שהשקיע את כספו בחכמה יהיה מסוגל.

השורה התחתונה היא שאין שום דרך להימנע מסיכון. הימנעות מסיכון אקטיבי מובילה לסיכון פסיבי.

אז מה עושים?

האיזון הנכון

איך מוצאים את שביל הזהב בין סיכון לשמרנות?

דרך אחת היא לנסות ולהעריך את התוחלת – כלומר, בממוצע האם התוצאה תהיה חיובית או שלילית, ועד כמה.

התוחלת בהיכרות עם אדם חדש היא למשל חיובית מאוד. גם אם מדי פעם תפגשו אדם פחות נעים, זה שווה את הסיכון. התוחלת בלנסות דברים חדשים גם היא חיובית. במקרה הטוב חוויה משמעותית יכולה לשנות את חייכם לטובה ובמקרה הכי גרוע זה דבר שלא תעשו שוב. אני יכול להגיד היום שכמה מההיכרויות המשמעותיות ביותר בחיי היו בסיטואציות אקראיות לחלוטין.

התוחלת בהשקעת כספכם, במיוחד לטווח הארוך,גם היא חיובית מאוד. גם אם תהיה לכם שנה או תקופה עם תשואה נמוכה או חלילה שלילית, תדעו שבחרתם את הבחירה הנכונה, שתהנו ממנה בטווח הארוך.

 

Print Friendly, PDF & Email
Scroll to Top